Στρατηγικοί Άξονες για την Εισαγωγή του Κινηματογράφου στο Σχολείο

Δείτε την πρόταση

Συντάκτες: Αντουανέττα Αγγελίδη, Νίκος Αλέτρας, Ρέα Βαλντέν, Βαγγέλης Καλαμπάκας, Δέσποινα Μουζάκη

Περίληψη: Δυο είναι οι στόχοι της εισαγωγής του κινηματογράφου στο σχολείο: ο οπτικοακουστικός εγγραμματισμός και η καλλιτεχνική παιδεία. Αποτελούν απαραίτητα προσόντα για τον ενσυνείδητο πολίτη και τον καλλιεργημένο άνθρωπο, ειδικά στις νέες συνθήκες κυριαρχίας της οπτικοακουστικής επικοινωνίας. Βασικές αρχές: (1) Η εισαγωγή του κινηματογράφου στο σχολείο δεν περιορίζεται σε ένα ακόμα εξειδικευμένο μάθημα, αλλά αρθρώνεται με όλο το σχολικό πρόγραμμα. (2) Ο κινηματογράφος είναι γλώσσα και τέχνη, και οι δυο πλευρές του είναι απαραίτητο να μελετηθούν στην σχολική τάξη. (3) Η χρήση της οπτικοακουστικής γλώσσας προϋποθέτει τη γνώση τόσο αποκωδικοποίησης, όσο και παραγωγής οπτικοακουστικών μηνυμάτων. (4) Το περιεχόμενο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη μορφή. (5)&(6) Ο κινηματογράφος πρέπει να ενταθεί «οριζόντια» στο συνολικό σχεδιασμό του ωρολογίου προγράμματος και «κάθετα» από την προσχολική αγωγή έως το λύκειο. Τα μαθησιακά οφέλη διαφέρουν ανά ηλικιακή ομάδα και περιλαμβάνουν: την οπτική αντίληψη, το διαχωρισμό του πραγματικού από το αναπαριστώμενο, τις έννοιες της οπτικής γωνίας και της ταύτισης, την ανάγνωση των κωδίκων, την αναγνώριση των μηχανισμών χειραγώγησης, αλλά και τη δημιουργική έκφραση. Πρώτο βήμα για την εισαγωγή του κινηματογράφου στο σχολείο είναι η επιμόρφωση των διδασκόντων

Abstract: Two are the aims of introducing cinema into school: audiovisual literacy and art education. They constitute necessary qualifications for conscious citizenship and general culture, particularly in the contemporary social context of increasingly dominant audiovisual communication. Principles: (1) Introducing cinema into school cannot be limited to specialized modules; it must be articulated with the entire school curriculum. (2) Cinema is both a language and an art; both must be studied in class. (3) To learn the audiovisual language one must be taught both audiovisual “reading” and “writing”. (4) Content is insolubly connected with form. (5)&(6) Cinema must be introduced into school both “horizontally” into the other subjects and “vertically”, from pre-school to high school. Learning outcomes vary according to age group and include: visual perception, the distinction between reality and representation, the notions of point of view and identification, audiovisual decoding, recognition of manipulation mechanisms, creative expression. The first step for the introduction of cinema into school is educating and training the teachers.

Αφήστε μια απάντηση